Museum Plantin-Moretus presenteert Ensors staten van verbeelding

Van 28 september tot 19 januari 2025

Vanaf 28 september presenteert het Museum Plantin-Moretus Ensors staten van verbeelding over Ensors grafische avontuur. De jonge Ensor experimenteert enkele jaren uitbundig met etstechnieken. Zelf zegt hij hierover: “Oefening baart kunst! Zeker voor het etsen. Ervaring ontbreekt en vereist herhaalde probeersels en inspanningen.” Met deze expo brengt het museum voor het eerst de meest opmerkelijke resultaten van Ensors grafisch experiment samen.

De jonge Ensor experimenteert enkele jaren met etstechnieken en ontwikkelt een unieke benadering van het medium. Met voorgangers als Rembrandt in zijn achterhoofd slaat Ensor een geheel eigen weg in. Zijn atelier wordt een proeflabo voor experimenten waar ook het toeval soms een rol speelt. Hoe maakte Ensor prenten? Welke technieken gebruikte hij? Op welke manier experimenteerde hij met dit medium en bij welke oude meesters haalde hij hiervoor de mosterd?

De expo toont voorbereidende tekeningen, etsplaten en bijzondere drukken op perkament en gekleurd satijn. Ensor transformeert etsen tot unieke kunstwerken door ze handmatig in te kleuren met kleurpotlood, krijt en waterverf. Zo duiken er onverwachte details op, ontstaat er diepte in grote mensenmassa’s en krijgen nieuwe gestalten vorm.

De hoogmoed,1904, ets en waterverf, collectie P.F. (ingekleurde versie)

Gevaarlijke koks

Tegelijkertijd zal in het 18de-eeuws leeskabinet van het museum ingezoomd worden op Ensor en Verhaeren door middel van de mini-expo Ensor gefileerd door de gevaarlijke koks. Deze mini-expo vertrekt vanuit de bijzondere Verhaeren-collectie die zij bewaren en tot nog toe weinig in de aandacht kwam. Centraal staat hier de bijzondere tekening Les cuisiniers dangereux van Ensor uit deze verzameling.

De gevaarlijke koks, 1896, potlood, krijt en gouache, collectie Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus ​

Openingsweekend

Tijdens het feestelijke openingsweekend van 28 en 29 september valt er heel wat te beleven in Museum Plantin-Moretus: rondleidingen, drukdemonstraties, kinderactiviteiten en optredens.

Beelden kan u hier downloaden:

Voor meer informatie over het openingsweekend, rondleidingen en randprogramma:

Website preview
Ensors staten van verbeelding
Hoe maakte Ensor prenten? Welke technieken gebruikte hij? Op welke manier experimenteerde hij met dit medium en bij welke oude meesters haalde hij hiervoor de mosterd? Je komt het te weten in deze tentoonstelling.
Museum Plantin-Moretus

Voor meer informatie over de andere expo's:

75 jaar geleden overleed kunstenaar James Ensor. Antwerpen herdenkt deze veelzijdige kunstenaar met vier uiteenlopende tentoonstellingen in het KMSKA, Museum Plantin-Moretus, FOMU en MoMu. Ze belichten zijn baanbrekend oeuvre in de internationale context van zijn tijd en tonen hoe hij met zijn beeldtaal nog steeds een inspiratiebron is voor hedendaagse fotografie, mode en make-up. James Ensor: de avant-gardekunstenaar, de vernieuwer, de gamechanger, de inspirator. Ensor 2024, zoveel meer dan maskers.

Beeld in de header: De hoofdzonden beheerst door de dood, 1904, ets en waterverf, collectie Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, PK.MP.04975

Voor interviews en persbezoeken kan u contact opnemen: