Ontdekkingsreis door het oeuvre van Philip Aguirre y Otegui in Museum Plantin-Moretus

L’invitation au voyage - Van 28 oktober 2022 tot 29 januari 2023 VERLENGD TOT 19 FEBRUARI 2023

Dit najaar presenteert Antwerps kunstenaar Philip Aguirre y Otegui een selectie van zijn grafisch werk en tekeningen in het Museum Plantin-Moretus. De expo L’invitation au voyage is een ontdekkingsreis door het denk- en creatieproces van de kunstenaar en een uitnodiging om zijn atelier binnen te stappen.

Veelzijdig kunstenaar Philip Aguirre heeft de voorbije 40 jaar een rijk oeuvre opgebouwd in diverse kunstdisciplines. De focus op tekenen vormt de start van zijn denkproces maar technieken zoals etsen en houtsneden komen ook vaak aan bod in zijn werk. Bezoekers zullen ook de link kunnen leggen tussen een aantal tekeningen en sculpturen, en zullen kunnen ronddwalen in een soort kunstenaarskabinet.

Maatschappelijk engagement en thema’s rond de bron en water in de wereld, immigratie en vluchtelingen en het verhaal van Afrika lopen als leidraad door de expo. Museum Plantin-Moretus, dat sinds de prille 16de eeuw een plaats van creatie, diverse technieken en engagement is geweest, is dan ook de perfecte plek om het werk van de hedendaagse kunstenaar te ontdekken.

Schenking aan het museum

Philip Aguirre schenkt een selectie grafisch werk en tekeningen uit zijn oeuvre aan het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus. Deze schenking betekent een waardevolle aanvulling voor de verzameling moderne prenten en tekeningen van het Prentenkabinet. Het brede pallet aan disciplines dat hij beoefent, de grote thema’s die doorheen zijn carrière aanwezig zijn en de plaats van zijn grafisch werk binnen zijn oeuvre zijn hier duidelijk te zien.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling geeft het Mercatorfonds een boek uit met een uitgebreide selectie van tekeningen en grafiek.

Praktisch