Bononiensis' Antverpia - oudste stadsplan van Antwerpen in conservatiebehandeling

Persmoment op 19 oktober om 14.30 uur

Het stadsplan van Virgilius Bononiensis is een monumentaal met de hand ingekleurde houtsnede van niet minder dan 120 cm hoog en 265 cm breed, en gedrukt op 20 bladen handgeschept papier. Het is het enige nog bekende exemplaar van dit plan, en is de grootste en meest gedetailleerde plattegrond die we uit de 16de eeuw kennen. Het geeft een uniek zicht op de metropool Antwerpen op het hoogtepunt van haar economische macht in de 1565.

Op dit ogenblik ​ krijgt dit Vlaams Topstuk een conservatiebehandeling, zodat het werk in topconditie is om vanaf 3 december 2021 te schitteren in de expo ‘Komt een Italiaan naar de Nederlanden’ in Museum Plantin-Moretus.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd om een kijkje te nemen in het atelier van de dienst Behoud & Beheer van de stad Antwerpen, Vancouverstraat 1, 2030 Antwerpen ​ op dinsdag 19 oktober om 14.30 uur.

14.15 uur ontvangst

verwelkoming door Iris Kockelbergh, directeur Museum Plantin-Moretus

toelichting door Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur

toelichting door Annelies Van den Wijngaert en Malou Van Peer, conservatoren Behoud & Beheer