Museum Plantin-Moretus internationaal gelauwerd met tweemaal zilver

In de maand mei werden de prestigieuze prijzen uitgereikt voor de erfgoedsector en de designsector. Het Museum Plantin-Moretus viel tweemaal in de prijzen. Op 17 mei mocht directeur Iris Kockelbergh de eervolle vermelding van de International Award of Museums and Heritage in London ontvangen. Op 27 mei haalde Kastaar een zilveren European Design Award op in Porto.

Op 17 mei vond de uitreiking van The International Award van Museum and Heritage plaats. Iris Kockelbergh, directeur van het Museum Plantin-Moretus nam in London de eervolle erkenning, zeg maar zilver, van deze prestigieuze internationale museumprijs in ontvangst. Het museum is trots dat het deze prijs in de wacht sleept en internationaal gehonoreerd wordt voor de inspanningen die het museum en de stad Antwerpen de voorbije jaren leverden. Het vernieuwd museumconcept, het nieuwe depot en de nieuwe leeszaal wordt door de professionele vakjury gesmaakt en erkend als een innovatief kwaliteitsvol project.

Jaarlijks wordt ook de European Design Awards toegekend. Een onafhankelijke jury bestaande uit drukkers, uitgevers, journalisten en academici evalueert elk jaar de beste voorbeelden uit ‘communication design’ in Europa. Kastaar, het Antwerps analoog drukkerscollectief van de grafische ontwerpers An Eisendrath en Stoffel Van den Bergh, en het Museum Plantin-Moretus vielen in de prijzen voor hun samenwerking naar aanleiding van de heropening van het museum. Kastaar behaalde Zilver in de de categorie Miscellaneous Printed. Ze werden gehonoreerd voor hun creatieve insteken waarmee ze sympathie voor het drukkersvak opwekten in Antwerpen.

Kastaar is vooral bekend bij een breed publiek voor de drukfietsen die ze ontwikkelden om in opdracht van het Museum Plantin-Moretus op  promotour door Antwerpen te trekken voor de heropening van het museum. Ze nodigden op evenementen het publiek uit om actief deel te nemen aan het drukkersproces. Daarnaast kreeg Kastaar gedurende zes maanden het residentschap in de museumshop met de opdracht een merchandisinglijn uit te tekenen die beantwoordt aan het DNA van het museum. Ze haalden hun inspiratie uit de rijke collectie 16e-eeuwse letters en houtblokken, interpreteerden de collectie en creëerden en drukten nieuwe producten, postkaarten, coasters, zaadzakjes, een eeuwigdurende kalender…. In de shop verzorgden ze eveneens workshops. In oktober 2016 ontving het museum en Kastaar nog de allereerste Museum Product Award voor dezelfde productlijn. Deze prijs werd toegekend door de Vlaamse museumsector en is een initiatief van FARO en ICOM-Vlaanderen.

Schepen voor cultuur Caroline Bastiaens: ‘Deze prijzen zijn opnieuw expliciete internationale erkenningen voor de wijze waarop Museum Plantin-Moretus het verhaal van Plantin als visionaire uitgever en internationaal ondernemer heeft vormgegeven. De zilveren design award is de kers op de taart van een vruchtbare samenwerking: een samenwerking die leidde tot co-creatie, waarbij het publiek uitgenodigd werd en ook deel nam aan het drukkersproces. Voor het hele museumteam en de stad Antwerpen zijn deze prijzen een aanmoediging om op de ingeslagen weg verder te gaan en om het museum verder nationaal en internationaal te positioneren’

perscoördinator Musea en Erfgoed , Stad Antwerpen