Uitzonderlijke werken voor Museum Plantin-Moretus

Persvoorstelling op 12 januari om 14 uur

In 2018 kochten de Vlaamse overheid en de Koning Boudewijnstichting uitzonderlijke werken aan: Vlaanderen verwierf drie schetsboeken van Peter Verbruggen de Jonge en de Koning Boudewijnstichting bracht de Utopiakaart van Ortelius terug naar Antwerpen. De werken zijn topstukken én het zijn sleutelwerken die een belangrijke aanvulling vormen bij de collectie van het Museum Plantin-Moretus. In aanwezigheid van de heer Sven Gatz, Vlaams minister voor cultuur, jeugd, media en Brussel en de heer Thomas Leysen, voorzitter van de Topstukkenraad en voorzitter van de Koning Boudewijnstichting worden beide aanwinsten op zaterdag 12 januari onthuld en in langdurige bruikleen gegeven aan het museum. Het publiek kan deze uitzonderlijke werken ontdekken op zondag 13, zaterdag 19 en zondag 20 januari, in de nieuwe leeszaal van het museum.

Het Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, media en Brussel, de Koning Boudewijnstichting en het Museum Plantin-Moretus nodigen de pers vriendelijk uit op de onthulling van enkele uitzonderlijke langdurige bruiklenen aan het museum op zaterdag 12 januari om 14 uur in het Museum Plantin-Moretus.

13.45 uur       Ontvangst in de leeszaal (ingang via de Heilig Geeststraat 8)

Verwelkoming door Iris Kockelbergh, directeur van het Museum Plantin-Moretus

Toelichting door mevrouw Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur, stad Antwerpen

Toelichting door de heer Sven Gatz, minister voor cultuur, jeugd, media en Brussel

Toelichting door de heer Thomas Leysen, voorzitter Topstukkenraad en voorzitter KBS

14.30 uur       Onthulling en fotomoment

Toelichting over het belang van de werken voor de collectie van het museum door Iris Kockelbergh

Aansluitend: mogelijkheid tot vragen en interviews.

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen via [email protected]

Perscoördinator Musea en Erfgoed, Stad Antwerpen